PRAKTIJK COSMETIEK

Botuline-toxine

Waarom behandelen met botuline-toxine?

Mensen die veel fronsen kunnen soms ongewild een norse of boze gelaatsuitdrukking hebben. Bovendien kunnen fronsrimpels uiteindelijk ‘in de huid blijven staan’: ook bij ontspannen gezichtsspieren blijven de rimpels aanwezig. De botuline-toxine behandeling helpt dus ook rimpels te voorkomen.
Mensen die behandeld zijn met botuline-toxine vertellen vaak dat de behandelde huidgebieden ontspannen aanvoelt. Voor sommigen is dit gevoel alleen al voldoende om de behandeling telkens te laten herhalen.

Wat doet botuline-toxine met de rimpels?

Veel rimpels in het gelaat ontstaan door het willekeurig of onwillekeurig aanspannen van spiertjes vlak onder de huid. Dit zijn vooral de fronsrimpels op het voorhoofd en tussen de wenkbrauwen en (in mindere mate) de kraaienpootjes aan weerszijde van de ogen. Botuline toxine blokkeert het ‘aanspan-signaal’ tussen de zenuwtjes in de huid en de huidspieren. Hierdoor kunnen de spiertjes in de huid niet meer (volledig) worden aangespannen. Dit proces duurt ongeveer 1-2 weken. Het effect houdt een aantal maanden aan, daarna neemt de mogelijkheid om de spiertjes aan te spannen weer langzaam toe. Er groeien dan namelijk weer nieuwe zenuwuiteinden aan om de geblokkeerde zenuweinden te vervangen te vervangen.
In Nederland zijn de volgende botuline-toxine medicijnen verkrijgbaar: Botox ®, Dysport ®, Azzalure ® en Bocouture®.

Zijn er bijwerkingen?

De kleine injecties zorgen voor een kortdurende pijn door de prik. Soms wordt bij het prikken een bloedvaatje geraakt waardoor een kleine bloeduitstorting kan ontstaan. Na de injectie is er een klein bultje zichtbaar (vergelijkbaar met een kleine muggenbult). Deze bult trekt snel weer weg.
Een mogelijke bijwerking is een tijdelijke uitschakeling van de spiertjes die het ooglid optillen. Een tijdelijk hangend ooglid is dan het gevolg; deze bijwerking is echter uitermate zeldzaam. Soms ontstaan tijdelijk hoofdpijnklachten na de behandeling. Botuline-toxine therapie wordt niet toegepast bij zwangere vrouwen.

Werkt het bij iedereen?

Niet iedereen reageert op dezelfde manier op de injecties. Gemiddeld zal bij 90% een duidelijke verbetering van de rimpelvorming worden bereikt. Bij een kleine minderheid van de patienten vallen de behandelingsresultaten tegen m.b.t. hun verwachtingen van de therapie.

Aanmelden voor een vrijblijvend consult of een behandeling kan ook via
E-mail: info@huisartsweebers.nl